Схил - райдер. "Хто - кого?" vs "Як і куди?".

Автор статті - Ігор Комаров, провідний інженер Ельбрусского воєнізованого протіволавінного загону. 18-річний досвід боротьби з лавинами дозволяють автору говорити про лавина з найвищою компетентністю. Знання особливостей снігу в Приельбруссі, багаторічні емпіричні дані по зійшли лавинами роблять поради автора незамінними для любителів внетрассового катання. Розроблена автором методика лавинного підготовки дозволяє туристам, що пройшли курс, істотно знизити ризик потрапляння в лавину при вільному катанні. Загальний курс лавинного безпеки читається автором в рамках програми "Фрірайд з гідами".

Питання про те, як забезпечувати безпеку високогірних комплексів, їх працівників і відпочиваючих протягом багатьох десятиліть вирішувалося однозначно: "тащить и не пущать". Відповідальні за безпеку (зазвичай альпіністські КСП, туристські КСС) визначали ступінь лавинного небезпеки виключно завдяки інтуїтивному досвіду співробітників і у випадку найменшого сумніву негайно дотримувалися "профілактичні заходи": траси, канатні дороги, автодороги, вхідні двері тур. готелів і турбаз закривалися, і діяльність їх відновлювалася через 2-3 дня після інтенсивного снігопад. Катання обмежувалося вузькою смугою маркування, виїзд за яку караються адміністративними заходами різної важкості. У сімдесяті і на початку вісімдесятих років в Приельбруссі, скажімо, поїздка була вдалою, якщо лижник просидел взаперті 3-5 з 15 "путевочних" днів

Військові дії в Афганістані, будівництво БАМ, Транскавказской магістралі зажадали екстреної розробки методів протіволавінной захисту. У 1983 році з'являється перший протіволавінний загін Госкомгідромета СРСР в ущелину Аксаут (Західний Кавказ) для захисту геологорозвідувального комплексу. Ведуться досвідчені роботи на Сахаліні, ТрансКАМе, в Приельбруссі.

Зріз лінії відриву дошки XI-Б на Югах Чегет. Фото Е. Лісічкіна.

З впровадженням в життя госпрозрахункових відносин необхідність ефективної протіволавінной захисту, що забезпечує "незамковое" вирішення питання безпеки гірськолижних комплексів поклало початок організації таких підрозділів у Приельбруссі, з 1987 року - в Домбай. Щоправда, на гірськолижних трасах, як і раніше, процвітала гра "козаки" (рятувальники) - "розбійники" ( "стара гвардія" гірськолижників). Можливо, це було виправдано. На що існував у той час будь-який інвентар внетрассовое катання можна було віднести до "екстриму".

Поява ж на сцені Російської сноуборда, давала можливість неофіту на другий-третій день катання ставати поперек схилу і боковим сковзанню спускатися по сніжного покриву будь-якого будови; революція в самій системі "лижестроенія", викликаної відтоком клієнтури на сноуборд, відсунули "Extreme" на схили " No fall zone "і відкрили необозрімие технічні можливості для вільного катання. А ринкова економіка затвердила: клієнт завжди правий (за свої гроші). "Козаки-розбійники" пішли в легенду.

Але схили залишилися такими ж, як і були 1000 років тому. Стало питання про правильне поводження на не отутюженной ратраком і тисячами лиж горе не тільки для рятувальників та силових спецпідрозділів у зонах військових конфліктів. Теорія, перевірена успішної практикою останніх, показала, що вмілий вибір маршруту спуску (підйомом здавна займалися в альпінізм) більш ніж удвічі скорочує ризик потрапляння в лавину. Кращі професіонали - гіди скірайдінга Н. Веселовський, В. Ільїних, К. Анісімов, С. Руніч, що працюють в районі Центрального Кавказу, тому свідки.

Тренінгові курси, протягом багатьох років проводяться автором на базі Ельбрусского протіволавінного загону (п.Терскол), охоплюють весь спектр відносин "схил - райдер". Кожен цікавиться може знайти в одному з блоків курсу потрібне йому знання. І вміння.

Основні навички виходять на курсах. Далі торкнемося загальних правил і порад.

А) Глобальної стратегії:

Не маючи дуже великого досвіду, не виїжджають на "дикі" схили без гіда

Переконайтеся в його досвіді через рекомендодателей та фірми-організатори турів

Перевагу віддавайте гіду з найбільшим досвідом роботи в даному районі, на даних трасах і з найменшим аварійним списком.

Б) Стратегічні:

Зона старого хвойного лісу переважніше листяних, листяні - кріволесью, кріволесье (Березове) - мелкому чагарники і т.д.

Шар, під яким видно тіло старої лавини - стійкий.

Старі тріщини просадок - відносно безпечна зона.

Якщо при русі є просадкі шарів (поява тріщин, звуки просадкі) - загальна підвищена небезпека для схилу (крім вже просевшего ділянки) - повертайтеся в вихідну точку маршруту або лезьте на скелі негайно!

В) Тактичні:

У 80% нещасних випадків при внетрассовом катанні їх причиною є незнання маршруту узвозу. Ніколи не спускалася на невідомому схилу. Попередньо вивчіть його на фото і візуально. Наметьте шлях руху.

Виявити рельєф особливого ризику: воронки над входами в кулуари; позитивні форми рельєфу, вкриті снігом; круті поляни під кордоном скель і ліси; узості в кулуарах і між окремо стоять скелями.

Наметьте безпечні точки збору групи.

Виходячи з цього - кращу точку початку і закінчення маршруту.

Г) Оперативні:

Долаєте зони підвищеної небезпеки однією дугою. Не перевантажувати схил!

Траєкторія такої дуги повинна виводити до безпечної "точкою збору".

Уникайте, крім безвихідних положень, стрибків - вони діють на схил, як розрив невеликого снаряда.

Зони ризику долаєте по одному.

Пам'ятайте, що слід благополучно с'ехавшего першого - гарантія стабільності тільки верхнього шару і то, якщо він складається з м'якого снігу. Кожен веде себе, як перший.

У протягом більше 10 років автором проводяться семінари та тренінгові курси за темою "пілотування потенційно лавіноопасних схилів":

1. Загальний курс, що припускає 2-4 години лекцій, супроводжуються демонстрацією фактичного матеріалу, спрямований на формування розуміння причин виникнення лавин і загальних уявлень про стратегію і тактику внетрассового катання, різко знижують ризик потрапляння в лавину. Розрахований на аудиторію, що вживаються такий вид катання, в основному, у супроводі гідів; допомагає співвіднести свої можливості з імовірною складністю і небезпекою маршруту, зробити оптимальний вибір останнього.

2. Пілотний, тобто курс користувача, передбачає серію теоретичних і практичних занять по 2-3 години на день, протягом не менше 5 днів. Ставить своєю метою, на основі роботи з великою кількістю фактичного матеріалу, макетном тактичних ігор, роботи на натуральном гірському рельєфі вироблення стійких уявлень і рефлексів для самостійного пересування по рельєфу, укладає певну ступінь можливої лавинного небезпеки. Дається практичний матеріал по експрес-тестів стану лавінообразующіх шарів.

3. Спеціальний, штурманський курс. Займає не менше 7 днів по 3 години на день теоретичних практичних занять на стендах, рельєф, в т.ч. включає більш повний обсяг з стратиграфії сніжних пластів, діагностиці їх станів. Призначений для організаторів програм внетрассового катання, в т.ч. хелі-ски, скі-альпінізму, скі-туризму (гірського), керівників та відповідальних осіб, провідних оціночні роботи для вибору місць розгортання всіляких високогірних комплексів.

Вищевказані курси успішно проводяться автором на Всеросійському сборів МНС, школах гідів хелі і скі-турінга, унікальний використовується матеріал зібраний на основі праць високогірному геофізичного інституту, вісімнадцятирічного досвіду успішної боротьби з лавинами в Приельбруссі, підготовці протіволавінной захисту в якості радника - в Домбай, хрестовий перевалі ; в якості інструктора з підготовки командного складу оперативних протіволавінних підрозділів Домбая, Південного і Північного порталу Рокского перевалу, Ванзобского перевалу (Середня Азія), безпосередньої участі в штучній узвозі понад півтори тисячі й огляд сходів більше трьох тисяч лавин.

"Загальний курс" (1) проводиться в будь-який час за бажанням аудиторії, "Пілотний" (2) - з мінімальною (2-4 години) обов'язковою роботою на схилі (один повний день катання або 2 дня по 2 години). "Спеціальний" (3) - крім вільного від катання часу займає не менше 2-х днів катання. Заняття проводяться на базі Ельбрусского воєнізованого протіволавінного загону (пос.Терскол)

Никогда не поздно поумнеть - Даниель Дефо